"TENDENCIAS EN EDUCACIÓN EN LA SOCIEDAD DE LAS TECNOLOGÍAS DE LA INFORMACIÓN."
Jordi Adell
Adell J. (en prensa). Tendencias en educación en la sociedad de las tecnologias de la información. En M. Area (Coord.): Educar en la societat de la informació. Bilbao: Descleé de Bower.
Carmen Cantatore Bordàs.
M21-Noves Tecnologies Aplicades a l'Educació (Teoria) (2007/2008)
El text que anem a analitzar està dividit en 6 parts principals, que corresponen en les marcades per l'autor. La primera d'aquestes fa referència a la introducció en la que ens presenta, d'una manera global, la situació que ens planteja el gran avanç tecnològic, ja no sols a l'aula, sinó en tots els aspectes de la nostra vida.
Tot seguit passa ja a desenvolupar la segona part en la que fem un breu passeig pel procés que ha seguit la tecnologia al llarg de la història, assenyalant aquells moments claus. El primer canvi és el de la parla, ja que això ens va permetre comunicar-nos. El segon fa referència a l'inventció de l'escriptura, a partir d'aquest moment es podia enregistrar informació per a que perdurara en el temps, per a reforçar la nostra memòria i no oblidar coses, per a comunicar-se a distancia, tot i que era molt lent, poc a poc anà agilitzant-se el procés. El tercer a la impremta, la creació i difusió d'informació en massa obria les oportunitats de adquirir i donar informació i de la veracitat de la informació, ja que hi ha menys diferències entre la còpia i l'original que en el manuscrit. I ara veurem com en la quarta etapa, que és en la que ens torbem, aquesta veracitat es consolida molt més amb la digitalització.
En la tercera part del text trobem la definició de tecnologia i les seues característiques principals. Juntament amb una reflexió sobre les possibles conseqüències de la globalització de les xarxes de comunicació informàtica i més en concret de la repercussió d'Internet en els drets d'autor.
A continuació trobem una serie de conseqüències que produeix l'avanç tecnològic. Aquestes són, la necessitat de saber separar la informació rellevant d'aquella que ens resulta útil i significativa, per això diem que el mestre ha de ser un guia per al alumne; la capacitat de transmetre i rebre informació amb persones amb les que no compartim un espai i temps; i com l'interactivitat que ofereix afecta al sistema educatiu amb la creació d'Aules Virtuals, Foros, Blogs, etc.
La quinta part, i més extensa, ens mostra els efectes que poden tenir aquestos avanços en l'escola actual. En primer lloc ens parla del ritme del canvi, el que suposa que les persones han d'estar en formació durant tota la vida, perquè sinó no podran adaptar-de al ritme del canvi i a més a més fa referència a la importància de que l'us i aprenentatge d'aquestes tecnologies siga públic, ja que sinó pot portar a discriminacions, es, en certa manera, equiparable al dret a l'educació. En quant als entorns d'ensenyament/aprenentatge ens mostra dos teories que inclouen les noves tecnologies en el sistema educatiu. La primera, i no gens descabellada, aposta per una eucació mixta, en la que es combinen certes hores de classe presencial i unes altres mitjançant mètodes tecnològics. I l'altra, amb la que no estic gens d'acord, que aposta per que l'espai de l'escola com a tal desaparega i done pas a la informació, però com molt be diu l'autor, no hem de confondre informació amb coneixements. Aquest canvi també afectarà als rols de les institucions educatives, la creació d'Aules i tutories virtuals ja es veu a algunes universitats. I als rols dels docents i els discents, el professor passara a ser un guia, un mediador entre la cultura i l'alumne. Per a que tots aquests canvis siguen factibles ha de canviar o afegir material escolar.
Per últim trobem la conclusió on l'autor reforça les seves teories de l'influencia de la tecnologia, i a més a més es on més clarament podem observar la intenció de l'autor en mostrar la importància d'adaptació a aquest procés, ja que aquells que li donen l'esquena a la tecnologia estaran entrant en un grau "d'analfabetisme" i açò pot portar a discriminacions si comença a augmentar el preu, ja que no tothom podria accedir a aquestos recursos.
En general m'ha resultat prou interessant el text, i també cal dir que al estar explicat ja a classe la lectura i extracció de dades significatives resultava més senzilla. Destacaria dos punts del text que m'han cridat l'atenció i als que he dedicat una mica més de temps per a reflexionar. Un és el de la eliminació de l'escola com a institució, ja que per a mi un del objectius principals de l'escola es la formació de persones amb llibertat de pensament, autonomia i amb uns models de conducta enfront a altres persones, feina que es veuria seriament perjudicada si els xiquets no poden relacionar-se, jugar, ballar, xarrar, i fins i tot discutir i solucionar problemes amb altres, però en un espai real, perquè després la vida succeïx en un espai ral. I l'altre la conformitat amb l'idea de que l'accés a la formació a traves de les noves s'ha de tracctar d'una manera similar a l'educació tradicional ja que sino es pot crear una discriminació entre "inforricos" i "infopobres".
jueves, 20 de marzo de 2008
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario